Miksi s/s Ukkopekka myydään?

Miksi perheyrityksemme lopettaa matkustajahöyrylaivanliikenteen Suomen merialueella?

 

Tausta: Koska Turun kaupunki yllättäen 38 vuoden yhteistyön jälkeen ilmoitti myyvänsä julkisella kilpailulla tukikohtamme Vakaahuoneen, meidän oli järkevää lopettaa risteilymme.

 

Toistuvat väitteet siitä, ettemme olisi tehneet Vaakahuoneen peruskorjausta emmekä pyörittäneet kesäravintolatoimintaa, ei saa meiltä ymmärrystä. Kaupunki vuokrasi meille 1980-luvulla maapohjaisen peltihallin, joka oli toiminut pitkään kioskin autotallina, juomavarastona sekä huoltoaseman öljy- ym. varastona.

 

Kun kaupunki ei katsonut voivansa muiden kaupunkien tapaan avustaa höyrylaivakulttuurin uudelleen käynnistämistä, se antoi omien sanojensa mukaan "toimintaedellytykset" yrityksellemme vuokraamalla sen höyrylaivaliikenteen tukikohdaksi. s/s Ukkopekka on omalla kustannuksellaan peruskorjannut hallin laivaterminaaliksi, toimistoksi, varasto- ja huoltotilaksi ympärivuotisesti jo 38 vuoden ajan. Ravintolan avasimme jo 1990-luvun alussa. Ideoimme yhden maamme suosituimmista kesäravintoloista muun muassa noin 3000 ilmaiskonsertteineen yhdessä muun muassa Pori Jazzin kanssa. Tämän osan 32 vuoden jälkeen alivuokrasimme neljä vuotta sitten toiselle yrittäjälle. Tämä kaikki tapahtui virallisesti kaupungin hyväksymisellä.

 

Kun kaupunki yllättäen vaati meitä tekemään omistamansa hallin maalauksen ja katon pinnoituksen jopa 100 000 euron kustannuksella, katsoimme sen kohtuuttomaksi vuokrakauden lyhyyden vuoksi. Kaupunki ymmärsi ja ehdotti meidän ostavan hallin. Se hankki ulkopuolisen arvioijan ja määritteli hinnan, sen hyväksyimme.

 

Kansliapäällikkö Heikkinen oli mukana kauppakirjan laatimisessa ja oli viemässä sitä kaupunginhallituksen päätettäväksi. Vain muutama tunti ennen kokousta pormestari otti asian pois esityslistalta. Meille ilmoitettiin, että halli laitetaan julkisella kilpailulla myyntiin kaupungin saadessa näin parhaan mahdollisen hinnan.

Perustelu oli outo, koska 13.2.2023 kaupunki julisti ohjeistuksen kiinteistöjen myymisestä vuokralaiselle. Siinä mainitaan muun muassa:

 

"Turun tavoitteena on olla elinkeinopoliittisesti ja matkailun näkökulmasta houkutteleva ja toimiva kaupunki. Tämä edellyttää, että Turussa on tilaa ja sijoitusmahdollisuuksia monipuoliselle elinkeinotoiminnalle, palveluille ja laadukkaalle liikenneinfralle."

 

"Neuvottelumenettelyä voidaan käyttää kohteiden luovuttamisissa, joissa ulkopuolinen, pitkäaikainen vuokralainen on halukas lunastamaan kohteen itselleen."

 

"Rakennetut kohteet, joissa omistussuhteet ovat vuosien varrella sekoittuneet esimerkiksi siten, että vuokralainen on rakentanut luovutettavalle alueelle uudisrakennuksia tai on tehnyt olemassa oleviin rakennuksiin niiden arvoa merkittävästi nostavia muutostöitä. Sekä kohteet, jotka on suojeltu rakennussuojelulailla."

 

"Perustelluista syistä voidaan myyntihinnan kohtuullistamista harkita tapauskohtaisesti."

 

Kilpailutuksessa olemme heikoilla. Joutuisimme kauppahinnassa maksamaan uudelleen yli 30 vuoden aikaiset investointimme. Tarkistimme maksaneemme kaupungille ympärivuotisista laituripaikoista sekä huolto-, varasto-, toimisto- sekä ravintolatiloista 38 vuoden aikana elinkustannusindeksin huomioiden yhteensä 1 338 960 euroa. Lisäksi olemme investoineet Vaakahuoneen rakentamiseen ja peruskorjaukseen noin miljoona euroa, minkä kaupunki nyt saa hyödykseen. Jos haluaa, voi muistaa, että saimme käyttöömme vaatimattoman maalattiallisen peltihallin.

 

Heikkinen kertoi, että me voimme jatkaa toimintaamme vielä lopun vuokrakauden ajan vuoteen 2030.

 

Maailman merkittävimmän teknisen vallankumouksen, höyrykoneen keksimisen jälkeen sen viimeisiä jäänteitä meillä on höyrylaiva. Sen toiminta ei ole verrattavissa muihin, esimerkiksi moottorialuksiin, jotka voi keväällä käynnistää napista painamalla. Höyrykone vaatii ympärivuotisten alan erikoisosaajien työpanoksen. Huollot, korjaukset ja uudistukset tehdään vuosikymmeniä palvelemaan.

 

Höyrylaivaliikennöintiä varten tarvitaan tukikohta, pelkällä laituripaikalla se ei onnistu. Tämä alus on toiminut Vaakahuone tukikohtanaan vuodesta 1938. Maailman ainoa jäätä murtava matkustajahöyrylaiva, joka ainoana vielä liikenteessä olevana molempiin sotiin osallistuneena on Turun merihistoriallisen kulttuurin viimeisenä edustajana.

 

On hienoa, että Museokeskus ehti vielä viime tingassa taltioida viimeisiä risteilyitämme. Turun suunnittelema historian museo saa näin ollen kuollutta materiaalia menneen ajan elävästä historiasta.

 

38 vuoden elämäntyö on ollut hienoa, positiivista aikaa. Vilpitön kiitoksemme kaupungille näistä vuosista. Se on saanut arvoisensa päätöksen. Hyvällä mielellä on hyvä lopettaa. Kiitos, että hallin myyntipäätöskilpailutus herätti meidät realismiin. Niinhän se on, että viimeinen sammuttaa valot.

 

Kiitollisuudella

 

HÖYRYLAIVAOSAKEYHTIÖ S/S UKKOPEKAN VÄKI

 

PENTTI-OSKARI KANGAS