Historia

s/s Ukkopekka historia

s/s Ukkopekan historia

Höyrylaiva s/s Ukkopekka, ent. s/s Turku on rakennettu Hietalahden Sulkutelakka ja - Konepajalla Helsingissä 1938. Alus toimi silloisen Suomen Merenkulkuhallituksen Turun luotsipiirin tarkastusaluksena päätehtävänään merenkulun turvalaitteiden kunnossapito ja huolto. Eniten töitä teetti kaasulla toimivien majakoiden ja loistojen sekä linjavalojen kaasupullojen vaihto. Silloisen Ta. (tarkastusalus) Turun tehtäviin kuului myös poijujen asennukset ja polttoaineiden kuljetukset majakoille. Lisäksi siinä tehtiin luotsien tutkintoajot ja se toimi luotsinvaihtopaikkoina, kun laivaliikenne siirtyi talviväylille.

s/s Ukkopekka sodassa

Toisen maailmansodan aikana Suomen merivoimat otti sen käyttöönsä, asentaen siihen 20 mm. Madsen-ilmatorjuntatykin ohjaamon katolle ja keulakannelle raskaan ilmantorjuntakonekiväärin. Aluksen peräkannelle asennettiin syvyyspomminheittimet, sukellusveneiden torjuntaa varten. Alukselle majoittui tykkiryhmä. Aseistettuna se toimi saattoaluksena, meriliikenteen valvontatehtävässä Ahvenanmaan pohjoispuolella sekä muualla saaristomerellä. Sekä muissa merivoimien tehtävissä kuten väylävartioinnissa ja sukellusveneiden kuuntelussa.

Kesällä 1941 Alus sai erikoisen ja pitkän saattotehtävän. Tehtävänä oli saattaa s/s Tornator-alus Ruotsista Ahvenanmeren kautta, Turun saariston kautta, Selkämerta ja Merenkurkkua kulkien Vaasan satamaan. Lastina oli 5000 tonnia ruukin jyviä, josta riitti jokaiselle suomalaiselle noin puolitoista kiloa leipäviljaa, joten lasti oli arvokas.

Aluksen piti osallistua myös Bengtskärin majakan taisteluun. Mutta sen ajaessa täyttä höyryä kovassa kiireessä merkitsemättömillä väylillä, ajoi se karille lähellä Bengtskäriä lentokoneiden ja aseiden melutessa taustalla.

Saattaja Turku osallistui myös Baltenflotte tapahtumaan syyskuussa 1941. Paikalla oli iso määrä saksalaisia sota-aluksia. Mukaan lukien taistelulaiva Tirbitz johon saattaja Turku oli lippu- ja vilkutus yhteydessä. Kävipä jopa Turku-laivan miehistöä Tirbitsin kannella, viemässä sinne radiohiljaisuuden vuoksi viestejä.

Takaisin siviiliin

Sodan jälkeen alus oli Neuvostoliiton johtaman valvontakomission käytössä Suomessa säästyen siten pakkoluovutuksesta Neuvostoliittoon. Tehtävän päätyttyä se palasi takaisin alkuperäiseen tehtäväänsä. s/s Turkua käytettiin myös talvisin satamajäänsärkijänä ja kelirikkoaluksena. Jo tammikuussa 1970 vanha (Koli) hiililämmitteinen höyrykattila muutettiin öljylämmitteiseksi ja kolipoksit muutettiin öljysäiliöiksi. Jostain syystä kattila ei toiminut kunnolla ja alukseen vaihdettiin 1978 vanhan kattilan tilalle öljylämmitteinen höyrykattila merenmittausalus s/s Nautiluksesta.

s/s Turku palveli vuosikymmeniä ja teki merkittävän uran tarkastusaluksena. Alus lähti eläkkeelle 1979 vuoden lopussa palatakseen vielä vuodeksi väylätöihin. Väyläalus Seilin potkuriongelmien takia.

Höyrylaivaosakeyhtiö pelasti romuttamiselta

Väylätöiden jälkeen Ukkopekka odotti turkulaisen Valmetin Pansion telakalla romuttamista. Mutta onneksi se siirtyi yksityiseen omistukseen ja erinäisten vaiheiden jälkeen vuonna 1986 alus palasi takaisin kotisatamaansa Aurajoen rantaan. Höyrylaiva s/s Ukkopekkana, Seitsemän seinähullua veljestä -orkesterista kuuluisan Pentti-Oskari Kankaan perheen Höyrylaivaosakeyhtiön omistukseen.

Ukkopekka-nimensä alus sai perheen pojan Karioskari Ukkopekan mukaan. Tämä siirtyi isänsä ammatin jatkamiseen aluksen päällikkönä.

Erittäin viihtyisät ja paremmat ravintolatilat rakennettiin talvella 1987-1988 Uudenkaupungin venetelakalla. Ravintolasalonkien komeat 52 messinkipuitteista ikkunaa ovat peräisin vanhasta puolalaisesta matkustajarahtilaivasta, joka romutettiin Naantalissa. Aluksen mastot on lyhennetty 2000-luvun alussa, jotta se mahtuu kulkemaan Ukko-Pekan sillan alitse.

Alus on liikennöinyt s/s Ukkopekkana lukuisissa Suomen rannikkokaupungeissa kuten Helsingissä, Tammisaaressa, Hangossa, Uudessakaupungissa, Raumalla ja useissa Saaristomeren alueen kunnissa. Se on toiminut myös Turun alueen talouselämän esittelytilana Tukholmassa ja ravintolalaivana useana talvena Piritan satamassa Tallinnassa, Neuvostoliiton vallan aikana sekä Suomen Tasavallan Presidentin edustusristeilyllä Kiinan korkeimman johdon valtiovierailun aikana presidentin kesäasunnolla Kultarannassa Naantalin Luonnonmaalla.

Korkea-arvoisina vieraina ovat olleet useat ulkomaitten presidentit, diplomaatit, ministerit, ja liike-elämän huiput. Kunnianarvoisina erityisesti Tove Jansson, arkkiatri Arvo Ylppö, viulutaiteilija Iisac Stern ja näyttelijä Bill Murray.

s/s Ukkopekka on viimeinen vielä kulussa oleva laiva joka on osallistunut Talvi- ja Jatkosotaan.
Share by: