Kysymyksiä

1) Miten iltaristeilyiden ruokailut hoidetaan, jos sataa?

Ei syytä huoleen. Olemme risteilleet jo 25 kesää ja keksineet keinot selvitä myös Suomen kesässä. Ensinnäkin tahdomme mainita, että sää kaupungissa voi olla erilainen kuin Loistokarilla ja saaristossa - ilma saattaa vaihdella nopeastikin. Jos lähiössä tihkuttaa, voi taivas jo rakoilla Airistolla. Toiseksi, mikäli Loistokarilla sataa, tuulee kovaa tai on erittäin kylmä (kaikkea tätä saattaa joskus Suomen kesässä tapahtua), niin katamme kaikki herkut teille höyrylaivan salonkeihin. Teidän ei tarvitse pelätä säiden vaikutusta iltanne onnistumiseen. Eräät kaikkein tunnelmallisista illoistamme Loistokarilla olemme kokeneet juuri silloin, kun ulkona myrskyää. Silloin höyrylaivan tunnelmallinen ja lämmin salonki tarjoaa unohtumattoman kotoisan ja lämpimän tunnelman. Ei niissä upeissa auringonlaskuissakaan mitään vikaa toisaalta ole!

2) Onko Ukkopekka vain ryhmille?

Olet tervetullut risteilemään vaikka yksin tai maksimissaan 153 parhaimman kaverisi kanssa.

3) Mistä Ukkopekka lähtee?

Turkulaisille neuvoksi: entistä Suomen Joutsenen paikkaa vastapäätä. Osoitteemme on Linnankatu 38, 20100 Turku. Toimistomme sijaitsee siis Martinsillan alajuoksun puolella, ravintola Vaakahuoneen Paviljongin terassin alajuoksun puoleisessa päässä. Samasta paikasta lähtee sekä s/s Ukkopekka että charter-aluksemme.

4) Tuleeko risteily varata etukäteen?

Sitä suosittelemme vahvasti. Ilta- ja lounasristeilyille sekä Naantalin päiväristeilyllä ruokaileville varataan paikat nimellä, joten varaus on hyvä tehdä, Samalla myös varmistat mukaan pääsysi risteilylle. Varsinkin iltaristeilyt ovat usein loppuunmyytyjä. Soita vain meille (02-5153300) tai lähetä sähköpostia (myyntipalvelu@ukkopekka.fi), niin varmistat paikkasi kesän viihdyttävimmillä risteilyillä.

5) Miksi teillä on kaksi erihintaista pakettia iltaristeilyillenne?

Siksi, koska yläkannen salonkimme on ns. "ykkösluokkamme". Tämä johtuu siitä, että yläsalongissa esiintyy mm. orkesterimme ja siellä on myös tanssilattia. Lisäksi yläsalongin pöydät ovat kaikki ikkunan vieressä. Kuten lentokoneessa, niin myös höyrylaivassa eri matkustusluokissa on eri hinnat.

6) Mitä eroa on ylä- ja alasalongilla?

Alasalonki on aivan yhtä viihtyisä kuin yläsalonkikin. Suurimpana erona on, että orkesteri esiintyy yläkerrassa ja siellä on myös tanssilattia. Myös alakertaan musiikki kuuluu ja sieltä saa mennä yläkertaan tanssimaan. Palvelu pelaa yhtä iloisesti ja nopeasti molemmissa salongeissa. Alasalonki sopii, jos haluatte olla enemmän "omassa rauhassa", esim. kokouksen jälkeen jatkaa keskustelua työasioista. Muistutamme kuitenkin, että varsinkin jos lähtee nimenomaan seuraamaan laivan kulloisenkin risteilyn viihdeohjelmaa, kannattaa paikat varata yläsalongista.

7) Mikä on iltaristeilyn ohjelma?

Jokaisella iltaristeilyllä on kolme yhteistä asiaa: aikataulu, loistava elävä musiikki ja veden kielelle tuovat herkut. Lähdemme kello 19.00 ja alkumatkalla tarjoillaan saaristolaistapakset. Saavumme Loistokarille n. kello 20.00 - 20.15 ja siirrymme nauttimaan Loistokarin herkuista. Ruokailu tapahtuu saaren kallioilla olevilla pitkillä pöydillä ja penkeissä. Loistokarin herkkujen vierestä löydätte juomabuffetin, josta voi hankkia juomia palan panikkeeksi. Ruokailun jälkeen musiikki jatkuu laiturilla laituritanssien muodossa.  Kohti Turkua suuntaamme kymmenen tienoilla. Saapuminen Turkuun noin kello 23.00. 

8) Miksi laivaan noustessa minulla tulee olla lippu?

Siksi, koska laki vaatii niin. Jokaisella matkustajalla tulee olla henkilökohtainen risteilylippu hänen noustessaan laivaan. Vain tästä syystä pyydämme teitä noutamaan liput viimeistään 20 minuuttia ennen risteilyä. Saapumalla paikalle ajoissa, kerkeää ottamaan vaikka alkumaljat Vaakahuoneen Paviljongilla.

9) Onko Ukkopekalla mahdollista ostaa viiniä?

Kyllä. Meillä on loistava viinilista ja hyvä valikoima baarissamme. Meillä on A-oikeudet, joten cocktailitkin onnistuvat. Myös Loistokarilla on A-oikeudet, joten omien juomien tuominen ei ole sallittua.

10) Voinko tehdä edestakaisen päiväristeilyn myös Naantalista aloittaen?

Kyllä voit lähtien Naantalista kohti Turkua klo 12.00. Paluu Naantaliin on tällöin klo 15.45. Lähtiessäsi Naantalista saat laivaliput suoraan laivasta. Varaa kuitenkin risteilysi etukäteen.

11) Sujuuko tarjoilijoiltanne englanti?

Kyllä sujuu. Suurin osa tarjoilijoistamme on jo meillä useana kesänä töissä olleita opiskelijoita, joilla lähes kaikilla on kansainvälistä työ- tai opiskelukokemusta. Sujuvasti laivassa keskustellaan englanniksi, ruotsiksi, ranskaksi, saksaksi ja välillä italiaksi sekä espanjaksi. Kansainvälisiä vieraita meillä käy paljon, joten voit luottavaisena tuoda ulkomaiset vieraasi palveltavaksemme.

12) Minkä ikäiset iltaristeilyllä viihtyvät?

Emme jaottele kohderyhmäämme eri ikäluokkiin. Risteilyillämme viihtyvät kaikki, jotka arvostavat ennen kaikkea hyvää ja iloista palvelua, erinomaista ruokaa, laadukasta viihdettä ja kesäistä saaristoa.

13) Koska toimistonne on auki?

Risteilykaudella arkisin kello 8 - 19 sekä lauantaisin. Avaamme aina viimeistään n. tuntia ennen risteilyä. Olemme auki myös risteilykauden ulkopuolella; syksyisin, talvisin ja keväisin, silloin arkisin klo 9-17.

14) Miksi toimistonne on auki myös talvella?

Sesonkikauden ulkopuolella jatkamme markkinointia ja myyntiä eli yrityksen toiminta jatkuu, vaikkakin hieman toisessa muodossa kuin kesäkaudella. Lisäksi toimimme samassa toimistossa Herrankukkaron myyntipalvelun kanssa. Puhelimeen vastaammekin "Ukkopekka ja Herrankukkaro".

15) Mainostatte ruokianne saaristolaisiksi herkuiksi. Löytyykö teiltä mitään esim. lihan ystäville ja kasvissyöjille?

Kyllä vain. Aina risteilyä varatessa kannattaa ilmoittaa erikoisruokavalioista. Iltaristeilyillemme olemme laatineet omat alkupalat kasvisruokailijoille ja kalaton vaihtoehtokin toimitetaan heille, jotka sen haluavat. Loistokarille olemme puolestaan rakentaneet Airiston suurimman grillin, jonka ansiosta lihan ystävät suorastaan rakastuvat tuohon sympaattiseen saareen. Ja kasvisruokailijatkin löytävät grillistä omat herkkunsa.

16) Voinko tilata juotavat etukäteen pöytään?

Tottakai! Ja suosittelemme sitä ehdottomasti, esim. iltaristeilyillämme. Ukkopekka eroaa tavallisesta ravintolasta siinä mielessä, että iltaristeilylle kaikki 150 asiakasta saapuvat samaan aikaan. Ja tietenkin on luonnollista, että alkudrinkit halutaan heti pöytään. Tilanne siis muistuttaa hieman teatterin väliaikaa, jolloin suuri joukko haluaa kerralla juotavaa ja syötävää. Siksi suosittelemme oman palvelunne nopeuttamiseksi tilaamaan ensimmäiset juotavat jo valmiiksi.

17) Onko laivalla lapsille ohjelmaa?

Kyllä vain! Päiväristeilyillä lapsia leikittävät messityttömme puuhahuoneessa ja ympäri laivaa tapahtuvan Merirosvoseikkailun merkeissä. Iltaristeilyillä henkilökuntamme avaa leikkihuoneen lapsille mielellään, mikäli lapsen vanhemmista ainakin toinen jää lasten seuraksi. Kysythän tarjoilijalta astuttuasi laivaan.

18) Onko Ukkopekalla lastenhoitohuonetta?

Kyllä, lastenhoitohuone löytyy leikkihuoneen yhteydestä. Siellä on mm. hoitopöytä, käsisuihku ja muut lastenhoidossa tarvittavat välttämättömyydet.

19) Miten pyörätuoliasiakkaiden risteily onnistuu?

s/s Ukkopekka on vanha laiva, eikä sitä ole valitettavasti rakennettu täysin esteettömäksi. Risteilystä nauttii kuitenkin myös pyörätuoliasiakkaamme, sillä henkilökuntamme auttaa sinua mielellään. Ilmoitathan meille kuitenkin ennen risteilyä, jotta osaamme varautua palvelemaan sinua. Pyörätuolilla risteily onnistuu alasalongissa, yläsalonkiin johtavat portaat ovat liian jyrkät.

20) Onko Aurajokirannassa parkkipaikkoja?

Jokirannasta löytyy useita ilmaisia parkkipaikkoja eripituisille jaksoille. Martinsillan yläjuoksun puolelta löytyy isohko parkkipaikka, jossa on usein tilaa. Ukkopekasta alajuoksulle mentäessä on koko Rantakatu reunustettu parkkipaikoilla. Kävelymatkaa ei laivalle kerry kuin muutama minuutti.

Mikäli tältä sivulta ei löytynyt vastausta kysymyksiisi, niin otathan yhteyttä 02-5153300 tai myyntipalvelu@ukkopekka.fi.